Study Strategies and Academic Performance:

A Focus on First-Year Medical Students

Abstract

This study evaluated the relationship betweenstudy habits and academic performance among first-year medical students at the University of UnirG – Paraíso. It was a quantitative and descriptive study in which questionnaires were applied to 51 first-semester students. Data were analyzed using the SPSS software. Personal organization and effective time management were associated with better academic performance, with emphasis on the use of structured planning and study schedules. Participants reported an average of 3.45 hours of studyper day, with a strong preference for handwritten summaries as the primary learning method. Quiet environments were associated with longer study durations, whereas noisy or distracting settings reduced productivity. The frequent use of study breaks was found to be beneficial for maintaining concentration and improvingcontent retention. It was concluded that well-structured study strategies, combined with appropriate environments and eficiente organization, significantly contributed to the academic success of medical students.

Author Biographies

Gabriela Granada da Costa, Universidade de Gurupi - UNIRG

Estudante de Medicina na Universidade de Gurupi Campus Paraíso e bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) em 2025. Atualmente, está envolvida em projetos de pesquisa relacionados à instrumentalização em língua inglesa no ensino médico, aos hábitos de estudo dos estudantes de Medicina e ao estudo de casos clínicos.

Rosemeire Parada Granada Milhomens da Costa, Universidade de Gurupi - UNIRG

Doutora pela Universidade Federal do Tocantins, é docente na Universidade de Gurupi (UNIRG), atuando no curso de Letras e no Programa de Mestrado em Educação Social. Possui experiência em ensino de língua inglesa, linguística aplicada e estágios supervisionados na Educação Básica. Atualmente, é coordenadora do programa de línguas UNIRG - CELU

Mariana Mota Costa Carvalho, Universidade de Gurupi - UNIRG

Estudante de Medicina na Universidade de Gurupi Campus Gurupi. Atualmente, está envolvida em projetos de pesquisa relacionado aos hábitos de estudo dos estudantes de Medicina e ao estudo de casos clínicos.

Heloísa Trajano Fransolin, Universidade de Gurupi - UNIRG

Estudante de Medicina na Universidade de Gurupi Campus Paraíso. Atualmente, está envolvida em projetos de pesquisa relacionado aos hábitos de estudo dos estudantes de Medicina e ao estudo de casos clínicos.

Jussara Resende Costa Santos, Universidade de Gurupi - UNIRG

Pós-Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Minho-Portugal e docente e docente da Universidade de Gurupi (UnirG), atuando no curso de Pedagogia e Medicina e no Programa de Mestrado em Educação Social.

Published
2025-12-18
How to Cite
Granada da Costa, G., Parada Granada Milhomens da Costa, R., Mota Costa Carvalho, M., Trajano Fransolin, H., & Resende Costa Santos, J. (2025). Study Strategies and Academic Performance: . REVISTA CEREUS, 17(4), 43-52. Retrieved from http://pos.unirg.edu.br/index.php/1/article/view/5930